Sitodruk
Sitodrukiem wykonujemy najczęściej nadruki na tekstyliach takich jak koszulki, czapki, torby, bluzy, odzież robocza itp. Ta metoda nadruku idealnie nadaje się do zadruku dużych płaskich powierzchni. Prawidłowo wykonany sitodruk charakteryzuje się dużą wytrzymałością podczas użytkowania i prania odzieży oraz niską ceną przy większych nakładach. Sitodruk to technika przeciskania raklem (ręcznym lub automatycznym) farby przez uprzednio naświetlone matryce (sita). Sita są z kolei mocowane na karuzeli sitodrukowej.
Pełna gama kolorystyczna
Niewątpliwą zaletą sitodruku jest druk w dowolnym kolorze. Farby można mieszać przecież do woli, a specjalne programy wyliczają co do grama ilość potrzebnego pigmentu. Po odpowiednim przygotowaniu plików do naświetlenia możliwe są również przejścia tonalne, czyli gradienty, oraz druk full color. Istnieją różne rodzaje farb do sitodruku, z których najczęściej używane to plastizole. Inne to, na przykład, farby wodne lub farby wywabowe. Każdy rodzaj farby wymaga odmiennego przygotowania materiałów, na których robimy aplikacje. Nieco inny jest również proces drukowania. Rzadziej wykorzystywanym, acz bardzo ciekawym, rozwiązaniem są farby efektowe. Umożliwiają one zastosowania wielorakich efektów specjalnych.
Bardzo wysoka odporność na pranie
Prawidłowo wykonany nadruk nie ma prawa zejść po praniu! Co rozumiemy przez właściwe wykonanie? Każdy kolejny etap procesu: naświetlenie, jakość użytych farb, drukowanie, suszenie. Jeśli każdy z tych etapów jest wykonany zgodnie ze sztuką, nadruk jest bardzo trwały i żadna pralka mu niestraszna. Ma przeżyć materiał na jaki jest nanoszony.
Sitodruk lubi większy nakład
Na pewno znasz zasadę Im więcej, tym taniej. Jest ona wyjątkowo trafna przy sitodruku. Wybór sitodruku oznacza pewne koszty stałe, niezależne od ilości zamawianych sztuk. Chodzi głównie o przygotowanie do druku w postaci wydrukowania klisz i naświetlenia ich na matryce. Każdy kolor więcej to dodatkowe sito do naświetlenia.
PRZYKŁADOWO: koszt przygotowania jednego sita to 140 zł. Rozkłada się on na ilość zamawianych sztuk. Przy 1-kolorowym nakładzie 1000 sztuk wychodzi zatem 14 groszy za sztukę, przy nakładzie 100 szt – 1,40 zł /szt, a przy 20 sztukach – 7,00 zł za sztukę. To jest koszt samego przygotowania sit, do tego należy doliczyć jeszcze koszt wykonania nadruku.
Na powyższym przykładzie widać, że warto dobrze przemyśleć, ile koszulek lub bluz będziesz potrzebować, gdyż każda kolejna sztuka obniża cenę jednostkową.
Nadruk na kolorowych i ciemnych materiałach
Warto pamiętać, że w przypadku nadruku na koszulkach, bluzach i innej odzieży kolorowej lub ciemnej, pod nadrukiem właściwym stosowany jest biały podkład, aby kolor nadruku był zgodny z projektem. Ominięcie tego kroku oznaczałoby, że spod nadruku może przebijać kolor materiału. Przy kolorowych projektach drukowanych na ciemnej odzieży, należy zatem uwzględnić jedno dodatkowe sito. W pewnych przypadkach można zastosować sztuczkę, aby oszczędzić na osobnym drukowaniu podkładu. Jaka to sztuczka? Jeśli w Twoim projekcie jest kolor biały, to może być on wykorzystany jednocześnie jako podkład!
Końcowa cena nadruku zależy zatem od dwóch czynników:
- nakład, czyli ilość zamawianych sztuk (minimum 20 sztuk)
- ilość kolorów nadruku
Proponujemy klientom nadruk sitodrukiem już od 20 sztuk. Większość firm zaczyna rozmowę o sitodruku od 50 lub nawet 100 sztuk. Nasza karuzela sitodrukowa pozwala na drukowanie do 6 kolorów w jednym przebiegu. Jeśli masz mniejsze zapotrzebowanie, możesz skorzystać z możliwości jakie dają termotransfer lub druk cyfrowy DTF.
WAŻNE: Pamiętaj, że nie istnieje coś takiego jak „najlepsza metoda nadruku”. Każda technika nadruku ma swoje mocne i słabe strony. Dużo (a właściwie najwięcej) zależy też od umiejętności drukarza, a także stosowanych materiałów i sprzętu. Istotne są też tak „nietechniczne” aspekty jak gust i indywidualne oczekiwania klienta co do końcowego efektu. Rolą profesjonalnej firmy jest zaproponowanie najbardziej adekwatnych rozwiązań pod Twoje konkretne potrzeby.
CIEKAWOSTKA: Sitodruk to technika nadruku, która wywodzi się jeszcze ze starożytnej Japonii. Na naszym blogu przeczytasz co warto wiedzieć.
Czy sitodruk to zawsze najbardziej odpowiednia technika nadruku?
Krótka odpowiedź brzmi: nie
Warto jednak zgłębić temat i przyjrzeć się przykładom, dla których sitodruk nie jest najlepszą techniką nadruku:
Przykład: Chcesz otworzyć swoją własną markę odzieżową, ale masz bardzo mały kapitał początkowy (na poziomie kilkuset złotych). W tym wypadku są bardziej optymalne metody inwestowania niż sitodruk. Jak lepiej wykorzystać taki budżet? Prawdopodobnie lepiej zrobić kilka różnych projektów na koszulkach sublimacyjnych Russel HD lub, jeśli koniecznie zależy Ci na 100% bawełny, wybrać którąś z tych technik termotransfer: flex, flock.
Dzięki temu będziesz miał możliwość wykonania kilku wzorów, zamiast jednego, w tak małym budżecie. Co daje to rozwiązanie?
- łatwiejsze, szybsze i tańsze zbadanie preferencji potencjalnych i rzeczywistych klientów
- większa ilość wzorów przełoży się pozytywnie na wizerunek marki
- trwałość jak w sitodruku lub wyższa (w przypadku sublimacji)
Zainteresował Cię ten artykuł? Dowiedz się więcej!
Poznaj wszystkie techniki nadruku dostępne w naszej firmie:
Przeczytaj unikalne porady dotyczące różnych aspektów związanych z drukowaniem:
Printexpress
Rozumiemy, że nie każdy musi być ekspertem od nadruków i czasami potrzebuje odrobiny pomocy. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu.
Pozwoli Ci to zaoszczędzić Twój czas i pieniądze.