Zainteresował Cię ten artykuł? Dowiedz się więcej!

Po lekturze poniższego tekstu dowiesz się rzeczy, których wnikliwe poznanie samemu zajęłoby wiele godzin researchu, a bardzo prawdopodobne, że kosztowałoby Cię również sporo pieniędzy i nerwów. Tekst bazuje na latach wiedzy i doświadczeń w branży nadruków na odzieży, wykonywanych dla mniejszych i większych marek odzieżowych. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że poniższy tekst ma charakter unikatowy.

Wiele osób po podjęciu decyzji o sprawdzeniu się na polu swojej marki odzieżowej myśli o “samodzielnym szyciu” swoich koszulek i bluz przez szwalnię, a następnie zlecenie nadruku do firmy zajmującej się nadrukami. Jest to jedna z możliwości, ale okazuje się, że w wielu wypadkach wcale nie najlepsza. Dużo tańszą alternatywą jest skorzystanie z gotowych rozwiązań, które oprócz niższej ceny mają wiele innych zalet, szczególnie istotnych przy dopiero startujących lub młodych markach.

Decydując się na szycie w szwalni, warto być przede wszystkim świadomym wyzwań jakie Cię czekają:

Dobra szwalnia – czy w ogóle istnieje? :)

Już ten pierwszy etap będzie dość dużym wyzwaniem. Powiedzmy tak: być może będziesz miał niesamowite szczęście i za pierwszym razem trafisz na szwalnię, która dostarczy Ci dokładnie to co miałeś na myśli, kiedy składałeś zamówienie. Większość ludzi nie ma tego szczęścia. Oczywiście, dobre szwalnie z łatwym i prostym kontaktem (na całym etapie realizacji zlecenia)  gdzieś istnieją, jednak znalezienie ich jest długotrwałym i kosztownym procesem, który może być bolesny finansowo i nerwowo. Okazuje się, że najlepsze szwalnie mogą nawet nie mieć swojej strony internetowej.

Właściwie przygotowany projekt

Niewątpliwą zaletą szwalni jest możliwość uszycia ubrania idealnie skrojonego wedle naszego konceptu. Problemem jest to, że, jak ze wszystkim, trzeba się na tym znać, żeby zrobić to dobrze. :) Wizualizacja to nie jest przygotowany projekt, to tylko wizualizacja.

W szwalni właściwym projektowaniem zajmuje się konstruktor odzieży pracujący w krojowni.

Konstruktor odzieży, jak sama nazwa wskazuje, przygotowuje konstrukcję odzieży, czyli fizycznie wykonuje dla każdego zamawianego produktu części (wykroje) z których składa się dany produkt. Uwzględnia proporcje ludzkiego ciała i nadaje odpowiedni krój. Tak żeby np. rękawek złożony z jednego kawałka materiału pasował do otworu na ramię w koszulce.

Przygotowanie projektu wykrojów, czyli wektorów z których powstaną wykroje uwzględniając każdy szczegół szytego ubrania. Aby to właściwie zrobić, trzeba się na tym znać lub zapłacić w szwalni za uszycie prototypu (ok. 150 zł netto za koszulkę, ok. 300 zł za bluzę).

Stopniowanie rozmiarowe – można zrobić je samemu (jeśli się na tym znasz) lub zapłacić szwalni za jego wykonanie (kolejne ok. 100 zł netto dla koszulek we wszystkich rozmiarach)

Oprócz samego projektu o sukcesie bądź porażce Twojej marki mogą zdecydować również takie aspekty jak:

Koszty – szwalnia vs. gotowa odzież

Nie da się ukryć, że szczególnie dla dopiero startującej marki odzieżowej, jednym z głównych aspektów działalności są koszty. Warto przyjrzeć się i w tym kontekście faktom, bo liczby mówią same za siebie. Przykładowe ceny dla zamówienia 50 koszulek bez nadruku:

szycie w szwalni

Dlaczego gotowe koszulki są tańsze?

Na pewno nie jest to kwestia jakości. To tylko efekt skali. Jest zamawiana w ogromnych ilościach, a przez to może być dużo tańsza. Napisz maila do szwalni z zapytaniem na 100 tysięcy sztuk. W odpowiedzi uzyskasz cenę podobną do tej, którą proponują producenci gotowych ubrań.

Terminy realizacji

Terminy realizacji są szczególnie ważne przynajmniej z tych trzech powodów:

1. Szybkie domówienie brakującego towaru – w przypadku, kiedy szyjesz w szwalni termin realizacji to 14-21 dni roboczych w zależności od sezonu. Oczywiście, przy założeniu, że wszystko pójdzie bez żadnych opóźnień.

2. Do tego dochodzi dodatkowy czas na przekazanie towaru do firmy robiącej nadruki. W przypadku zamówienia gotowej odzieży czas w jakim otrzymasz odzież to 3 dni robocze. Możesz również uzupełniać brakujący towar nieporównywalnie szybciej, co przełoży się na wyższą sprzedaż, zadowolenie Twoich klientów i mniejszy ból głowy z odpowiadaniem na pytania o brakujące rozmiary.

3. Ważne, aby gotowa odzież była dokładnie tą samą odzieżą, którą zamawiałeś za pierwszym razem, ponieważ ostatnie czego chcesz to niespójna rozmiarówka i jakość

Labeling

Jeśli chcesz użyć własnych metek (żakardowych, sublimacyjnych lub drukowanych) możesz je zastosować również na gotowej odzieży. Labeling to kosz od 2 do 5 zł w zależności od typu zastosowanych metek. Alternatywą są marki no-label przygotowane specjalnie z myślą o wykorzystaniu ich jako odzieży markowej. Ich jakość jest bezkompromisowa.

Jakość dobrze wybranej gotowej odzieży jest tak wysoka, że wielu producentów licencjonowanych koszulek znanych światowych marek (Star Wars, Marvel, DC, Blizzard) korzysta z labelingu.

Minimalne zamówienie

W przypadku gotowej odzieży możesz kupić od ręki nawet 1 sztukę koszulki lub bluzy. Z kolei przy zamawianiu odzieży w szwalni minimalka to około 40 koszulek i 20 sztuk w przypadku bluz.

Co zrobisz jeśli zabraknie z jakiegoś wzoru tylko jednego rozmiaru, a jego szycie w takiej ilości będzie nieopłacalne?

Właściwy projekt i wykonanie nadruku

To temat rzeka na co najmniej 3 oddzielne artykuły:

Podsumowanie

Żeby była jasność: są przypadki, gdy szycie własnych ubrań w szwalni jest właściwym rozwiązaniem. Jest to rozwiązanie przeznaczone dla marek o ugruntowanej pozycji rynkowej, z wysoką sprzedażą, możliwościami finansowymi i sprawdzoną szwalnią.

Dla nowych marek szycie własnych ubrań może być ich początkiem końca. Rozsądniej przeznaczyć ten czas i środki finansowe na inne aspekty działalności. Jakie? Opisałem je dokładnie w poradniku Jak stworzyć własną markę odzieżową – krok po kroku.

Alternatywą dla własnego szycia odzieży są gotowe wyroby w ogromnym wachlarzu krojów, gramatur, kolorów. Znalezienie w tym gąszczu właściwych bluz i koszulek jest również zadaniem do wykonania, jednak nieporównywalnie łatwiejszym i tańszym niż szycie w szwalni.

Dodatkowo ułatwiamy to zadanie przez zaznaczenie na niebiesko w cenniku sprawdzonej i szczególnie polecanej przez nas odzieży.

Jeśli masz pomysł na własną markę odzieżową, który chcesz spokojnie przetestować bez ładowania się w ogromne koszty i nerwy, to skorzystanie z gotowej odzieży i jej właściwa customizacja są najbardziej trafną odpowiedzią na Twoje potrzeby.

Zainteresował Cię ten artykuł? Dowiedz się więcej!

Przeczytaj unikalne porady dotyczące różnych aspektów związanych z drukowaniem.

11 technik nadruku!

Poznaj wszystkie techniki nadruku dostępne w naszej firmie:

Obserwuj nas na Facebooku i Instagramie!

Jeśli spodobał Ci się ten tekst dołącz do 1,4 tysiąca naszych fanów na Facebooku, a dostaniesz info o kolejnym ciekawym artykule.

Select the widget you want to show.

Wykrawanie tkaniny w krojowni na wykrawarce