Technika druku a grafika, od 10 sztuk odzieży

Zaczynasz z własną marką odzieżową i właśnie skończyłeś tworzyć swoją wymarzoną grafikę, którą chciałbyś wydrukować na odzieży, ale nie wiesz jaka technika druku będzie do tego najbardziej odpowiednia?

Bez obaw! Ten artykuł pomoże Ci ją wybrać.

Technologia druku zależy głównie od poniższych czynników:

  • ilości sztuk odzieży
  • rodzaju odzieży
  • składu materiału odzieży (bawełna czy poliester)
  • ilości kolorów nadruku
  • wielkość nadruku
  • wyglądu ogólnego grafiki
  • czy występują przejścia tonalne kolorów / gradienty, czy są drobne szczegóły lub bardzo cienkie linie…
  • formatu w jakim posiadasz grafikę: wektor (.cdr, .eps, .pdf, .ai) , obraz zamknięty – bit mapa (.tiff, .png, .jpg)
  • czasu na realizację

Po otrzymaniu tych informacji, będziemy mogli dobrać odpowiednią technikę druku dla Twojego pomysłu.

Jeżeli chciałbyś już teraz wiedzieć więcej, żeby móc samodzielnie skorzystać z cennika nadruków, zapoznaj się z opisem poszczególnych technologii nadruku.

Techniki druku, których możemy użyć od 10 szt odzieży

Sitodruk

jest to jedna z najtrwalszych technik druku. Nadruk wykonuje się farbami. Ten rodzaj druku stosuje się przy większej ilości sztuk, ponieważ uruchomienie produkcji wymaga przygotowania naświetlenia i przygotowania sit do druku, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, których nie ma przy folii flex/flock czy przy sublimacji i DTG. Sitodrukiem możemy nadrukować grafiki, które mają maksymalnie 6 kolorów. Grubość linii musi mieć minimum 0,4 mm, a punkt wychodzący z apli minimum 0,7 mm (po zadaniu wielkości nadruku w skali 1:1 – max pole zadruku to 340 x 450 mm, ale na męskich koszulkach szerokość nadruku to zazwyczaj 290 mm, a na damskich 250 mm). Jeżeli grafika będzie posiadała zbyt drobne elementy, to mogą się zalać farbą. Jesteśmy w stanie nadrukować również grafiki bardziej skomplikowane, z przejściami tonalnymi. Nadruk wyjdzie podobny do projektu komputerowego, nie identyczny. Proszę pamiętać, że jest to wydruk farbami na materiale bawełnianym. Najpierw nasz grafik musi przeprowadzić separację kolorystyczną, gdzie wyodrębni max 6 głównych kolorów. Jest to usługa płatna dodatkowo i kosztuje od 180-300 zł netto w zależności od stopnia skomplikowania grafiki. Należy jednak pamiętać, że nadruk wykonujemy w maksymalnie 6 kolorach, a więc pozostałe kolory będą wynikały z połączenia ze sobą tych głównych kolorów. Grafika do druku w tej technologii powinna być przygotowana w wektorach (.cdr, .eps, .pdf, .ai). Kolory zadane w Pantone solid coated.
Cennik sitodruku.

Haft

Jest to rodzaj znakowania przy użyciu nici. Jak każda technologia ma swoje ograniczenia. Materiał na którym chcemy wykonać haft, nie powinien być zbyt cienki, ponieważ może się podziurawić w trakcie  haftu, a też po iluś praniach mogą pojawiać się dziurki w obrębie haftu. Literki do haftu nie mogą być zbyt drobne – minimalna wysokość litery to 5 mm w przypadku t-shirtów oraz bluz, a przy koszulkach polo oraz polarach jest to 7 mm (im większa i grubsza literka tym ładniej wyjdzie w hafcie). Trzeba również pamiętać, że nitka ma swoją grubość, a do tego dochodzi ścieg złożony z kilku „szlaczków” nici, a więc grafika nie może mieć zbyt drobnych i cienkich elementów. Można wykonać klasyczny haft płaski lub w przypadku prostych napisów haft wypukły 3D. Grafika powinna być przygotowana w wektorach (.cdr, .eps, .pdf, .ai). Cennik haft komputerowy.

.

Fullprint

Czyli koszulka, która jest w całości zadrukowana według Twojego projektu.

Koszulki z drukiem fullprint szyjemy z materiałów poliestrowych :

  • poliester 100% – struktura „w łezkę”
  • poliester 100% – struktura „w pumkę”
  • poliester 60%, bawełna 40% – imitacja bawełny

Projekty należy nałożyć na przygotowane przez nas szablony – dla każdego rozmiaru osobno.

Pliki do druku należy podesłać według następujących wytycznych:

  • projekty prosimy przesyłać w skali 1:1 w jpg, 300 dpi, kolory CMYK oraz dodatkowo w pliku otwartym – możliwym “do edycji” (cdr, eps, pdf)
  • wielkość grafiki należy dostosować do podesłanych przez nas szablonów. Musi ona być dokładnie takiej samej wielkości jak nasze wykroje. Są one w skali 1:1.
  • grafikę należy rozłożyć według poniższej wizualizacji – „ROZŁOŻENIE NA UŻYTKU”
  • na grafice nie może być naszej siatki wektorowej

Drukujemy bezpośrednio z podesłanego przez Państwa pliku.

  • należy pamiętać, aby istotne elementy nadruków znajdowały się minimum 3 cm od brzegu koszulki   (od miejsca zszycia koszulki). * istnieje ryzyko nie spasowania elementów grafiki z przodu z elementami
  • logo na rękawku powinno zostać umieszczone 5 cm od dolnej krawędzi rękawka
  • symulacje komputerowe (mockup) koszulek full printowych są projektami poglądowymi.
  • grafika na produkcie może ulec przesunięciu +/- 2cm

Oczywiście istnieją też inne techniki druku, których możemy użyć przy tworzeniu Twojej kolekcji odzieży. Użycie ich będzie czasami bardziej atrakcyjne niż sitodruk.

Zainteresował Cię ten artykuł? Dowiedz się więcej!

Przeczytaj unikalne porady dotyczące różnych aspektów związanych z drukowaniem: