Jaka jest najlepsza gramatura koszulek?

Na to, tylko z pozoru, proste pytanie nie ma jednej odpowiedzi. To tak, jakby zapytać „jaki jest najlepszy samochód?”. Będę najbliżej prawdy twierdząc, że najlepsza gramatura koszulek, to taka, która spełnia Twoje oczekiwania.

Co to w ogóle jest ta gramatura?

Jak donosi Wikipedia:

Gramatura – masa (pot. „ciężar”) jednego metra kwadratowego wyrobu wyrażona w gramach. Używana w odniesieniu do papieru, wyrobów włókienniczych, innych tworzyw produkowanych w arkuszach.

No i wszystko jasne. Czyli pewnie im większa gramatura, tym lepiej, prawda? NIEPRAWDA! Przeświadczenie, że wyższa gramatura koszulki = lepsza jakość jest MITEM! Gramatura to tylko jedna z kilku cech, na jakie należy zwrócić uwagę przy wyborze koszulki do druku i to wcale nie najważniejsza. Na końcową jakość koszulki mają główny wpływ:

  • rodzaj bawełny, przędzy
  • krój
  • konstrukcja ściągacza
  • rodzaj przeszycia
  • sposób barwienia (czarny czarnemu nierówny!)
  • indywidualny gust, grupa docelowa, aktualna moda

Ten ostatni punkt jest równie ważny jak każdy inny. Jedni wolą nosić bardziej dopasowane do ciała koszulki (slim), a inni – luźniejsze kroje. Komuś bardziej odpowiada niższa, „przewiewna” gramatura 150 gram/m2, a ktoś inny chce poczuć ciężar mięsistej bawełny 210 g/m2 lub nawet więcej. Na szczęście rynek koszulek i odzieży promocyjnej jest tak dobrze zaopatrzony, że zaspokoi nawet najbardziej wysublimowane oczekiwania. Zatem najważniejszym pytaniem na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć jest…

Do czego potrzebuję koszulek?

Z gramaturą koszulki jest jak z winem – trzeba dopasować ją do kontekstu i sposobu użycia, tak jak wino dopasowujemy do posiłku lub okazji 🙂 Czy jest to jednorazowa akcja promocyjna, niezobowiązujący gadżet reklamowy? Czy tworzysz własną markę odzieżową? A może potrzebna Ci jest odzież robocza dla firmy albo T-shirt z własnym nadrukiem żeby zadziwić znajomych? Zazwyczaj koszulka promocyjna dla hostessy na jednorazowy event nie musi spełniać wyśrubowanych wymagań, bo nie będzie ponownie zakładana. Z drugiej strony, gadżet reklamowy przekazuje obraz Twojej firmy, więc nie może być tandetny; wymagania klientów rosną z roku na rok. Im jaśniej sprecyzujesz potrzebę, tym łatwiej będzie dopasować konkretne rozwiązanie.

Bajka o najlepszej jakości w najniższej cenie

Mam nadzieję, że nie wierzysz w bajki. Za jakość trzeba zapłacić. To jest oczywiste. Na szczęście, konkurencja na rynku odzieży jest ogromna, dlatego jest możliwe nabycie świetnej jakości koszulek w (bardzo) dobrej cenie. Trzeba tylko wiedzieć gdzie i czego szukać. Na rynku odzieży promocyjnej operuje kilkuset większych i mniejszych graczy. Najczęściej wybierane w Polsce marki koszulek to:

  • Sol’s
  • B&C
  • Malfini
  • Stedman
  • Promostars
  • Fruit of the Loom
  • JHK
  • Gildan

Powiedzenie, że „koszulki firmy X są dobre/złe” jest z gruntu nieprecyzyjne i niefachowe z już przedstawionych powodów oraz z faktu, że w ramach każdej firmy produkowane są różne rodzaje T-shirtów – od najbardziej podstawowych po klasę premium. Najlepsze jakościowo koszulki wykonane są z bawełny czesanej lub półczesanej. Nie wszyscy producenci odzieży promocyjnej mają je w swojej ofercie.

Niewygodna prawda

Popularnym grzeszkiem producentów koszulek jest zawyżanie gramatury w oficjalnych materiałach informacyjnych. Poza tym, jak już wiesz, gramatura to najmniej istotny czynnik decydujący o jakości T-shirta. Dlatego nie zdawaj się na samą suchą informację, tylko sprawdź temat na własną rękę. Zamów próbki, ponoś, popierz.

Skoro to czytasz, to jesteś właśnie na dobrej drodze do oświecenia 😉 Rozumiem, że to wszystko może brzmieć skomplikowanie jak na, z pozoru, tak błahą rzecz jak gramatura koszulek. Zaczynając ten wpis ostrzegałem, że nie znajdziesz tu jednoznacznych, czarno-białych odpowiedzi, bo ich po prostu nie ma. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i budżetu.

Pomacaj i wypierz

Zdradzę Ci teraz kulisy naszej firmy. Potencjalnym klientom, którzy chcą dokonać super-przemyślanego wyboru, proponujemy zamówienie próbki z 2-4 rodzajów T-shirtów. Wybieramy je znając docelowe zastosowanie koszulki. W ten sposób możesz łatwo i tanio przekonać się „organoleptycznie”, co najbardziej Ci odpowiada zanim złożysz właściwe zamówienie i wydasz budżet. Istotne jest również zachowanie koszulki po pierwszym praniu, ponieważ od rodzaju materiału będzie zależeć, czy kupisz mechacącą się „szmatę”, czy porządny T-shirt, który będzie długo służył i dobrze wyglądał po wielu praniach.

Zainteresował Cię ten artykuł? Dowiedz się więcej!

Poznaj wszystkie techniki nadruku dostępne w naszej firmie:

Przeczytaj unikalne porady dotyczące różnych aspektów związanych z drukowaniem: