Sitodruk – co warto wiedzieć?

Zacznijmy od początku.

Technika sitodruku na Dalekim Wschodzie znana jest już od tysięcy lat. Za twórców sitodruku uznaje się Japończyków, którzy tą metodą ozdabiali kimona. Przez lata metoda ta była rozwijana i udoskonalana. Największy progres nastąpił podczas I wojny światowej w Stanach Zjednoczonych. Tam zapoczątkował druk wielkoformatowy. Dużym krokiem naprzód było wynalezienie filmu szelakowego, nazwanego Profilm, który umożliwił szybsze i dokładniejsze przygotowanie szablonów. Został on w krótkim czasie zastąpiony filmem celulozowym, który jest stosowany do dnia dzisiejszego. W połowie XX wieku sitodruk rozpowszechnił się w Europie. W Polsce zainteresowanie taką metodą znakowania nastąpiło w latach 70. i 80. XX w. W tym czasie powstało Stowarzyszenie Sitodrukarzy Polskich, w celu popularyzacji sitodruku, przekazywania wiedzy i nowości z branży.

Jak powstaje najtrwalsza metoda znakowania odzieży?

W pierwszej kolejności trzeba przygotować klisze. Dla każdego odseparowanego koloru w pliku graficznym, jest przygotowana osobna klisza. Ta klisza jest potrzebna przy naświetlaniu sit. Siatka powlekana jest specjalną emulsją, która po wyschnięciu naświetlana jest stykowo w kopioramie. Po wywołaniu i wysuszeniu siatka z szablonem jest już gotowa do druku.

Jakie farby są użyte?

Wyróżniamy dwa typy farb sitodrukowych: Farby wodne i Farby plastizolowe. Te pierwsze są praktycznie bezwonne i nieszkodliwe. Można nimi drukować na bardzo gęstych siatkach. W przypadku farb plastizolowych ich największą zaletą jest większy współczynnik krycia.

Jak wygląda sam proces druku?

Napięte ramy z przygotowanymi siatkami montowane są na ramionach karuzeli sitodrukowej. Farby (każdy kolor osobno) przeciskane są przez siatki raklami, które następnie utwardza się etapami w specjalnych tunelach suszących w temperaturze 160 st C. W ten sposób uzyskuje się wysoką odporność nadruku na pranie.

Zastosowanie sitodruku:

Sitodruk ma szeroki wachlarz zastosowań w reklamie. Można stosować ją na wielu rodzajach materiałów takich jak: tkaniny, bawełna, dzianiny, drewno, tektura, papier, tworzywo sztuczne czy skórzane. Sitodruk znany jest z bardzo wysokiej trwałości jak i dobrego nasycenia barw. Sitodruk jest tak mocno rozpowszechniony ze względu na swoją uniwersalność jak i również ze względu na niską cenę w przypadku większej liczby rzeczy do znakowania.

Podsumowując.

Jeśli masz do znakowania min 20-30 sztuk odzieży to jak najbardziej, jest to nakład opłacalny dla sitodruku. Na cenę znakowania będzie miało wpływ: nakład, rodzaj materiału, ilość kolorów w grafice, rodzaj farby, wielkość znakowania jak i umiejscowienie. Ta metoda jest idealna pod druk koszulek firmowych, bluz, polarów, kurtek softshellowych czy reklamowych toreb bawełnianych. Sitodruk sprawdza się przy znakowaniu odzieży firmowej, reklamowej i przy własnej marce odzieżowej. Jeśli potrzebujesz pomocy w wycenie albo w przygotowaniu plików pod nadruk, napisz do nas. Pomożemy Ci!

Zainteresował Cię ten artykuł? Dowiedz się więcej!

Poznaj wszystkie techniki nadruku dostępne w naszej firmie:

Przeczytaj unikalne porady dotyczące różnych aspektów związanych z drukowaniem:

Blog